top of page

MÄSSFILM/”Fort ska det gå!”

Inom många branscher är mässor en viktig del när det kommer till att träffa kunder, knyta kontakter och etablera sig inom sitt fält. Men hur gör man för att stå ut i mängden?


Tidningsmakarnas Petrus Iggström berättar hur han hjälpte Tebo Byggtillbehör att synas lite extra i mässmontern, med hjälp av en film – och förklarar varför det är viktigt att det går undan…


Vad är det som ska gå snabbt?

– Klipphastigheten! Det vill säga att varje klipp visas i högst några sekunder, innan det klipps till nästa scen. Det är viktigt generellt när det kommer till produktfilm, men det är ännu viktigare om det gäller en mässfilm.


Varför är det viktigt?

– Eftersom folk ofta passerar montrarna så snabbt gäller det att fånga besökarnas uppmärksamhet. Om klippen visas för länge är det lätt att tappa fokus. Och sen ska man helst behålla uppmärksamheten med en bra historia som rör sig framåt varhelst man börjar titta på filmen.


Hur snabbt är ”snabbt”?

– Det beror såklart lite på innehållet. I Tebos mässfilm fick varje klipp ligga i ungefär max två sekunder. Fort ska det gå!


Gör inte det att det tar lång tid att filma och redigera?

– Inte nödvändigtvis. En mässfilm behöver ju inte vara så lång eftersom den spelas om och om igen under mässan. I Tebos fall tog det en dag att filma och en dag för redigering, vilket resulterade i en film på 2:30 minuter. Och då finns det också massor av material kvar som går att klippa om till sociala medier-inlägg.

Meet The Team
IMG_2878.jpg

Bruno Lundgren

  • Grey LinkedIn Icon

VD, redaktör, skribent, idéer

070 348 75 20

b.lundgren@tidningsmakarna.se

magnus3.png

Magnus Ekberg

  • Grey LinkedIn Icon

 Creative director, projektledare, grafisk form, layout

070 874 49 67

m.ekberg@tidningsmakarna.se

IMG_2909.jpg

Petrus Iggström

  • Grey LinkedIn Icon

Art director, fotograf, regissör

072 230 36 15

 

p.iggstrom@tidningsmakarna.se

IMG_2934.jpg

Luca Pirro

  • Grey LinkedIn Icon

Redaktör, skribent, fotograf, ljud

070 238 05 05

 

l.pirro@tidningsmakarna.se

bottom of page