top of page

TIDNING/Transportarbetaren hann inte med

Transportarbetarens tajta och proffsiga redaktion drabbades av sjukskrivning och fick svårt att lösa sina uppgifter.

Svenska Transportarbetareförbundets tidning Transportarbetaren leds av en liten effektiv redaktion, som årligen producerar tio fullmatade utgåvor i tabloidformat.

Om någon av redaktionsmedlemmarna måste sjukskriva sig under en period blir det svårt att få ihop det. Vilket hände i början av året – då Tidningsmakarna med kort varsel kunde kliva in och layouta nummer 2 och 3 av tidningen.


– Det gick hur bra som helst, säger chefredaktör Kristina Sjöberg. Trots att vi hade kort tid att förbereda oss på, gick layoutarbetet lika smidigt som när vi är fulltaliga på redaktionen.


Petrus Iggström som hoppade in och layoutade säger:

– Det är kul att få layouta nya tidningar. Alla tidningar är unika på sitt sätt, i hur de ser ut och hur de produceras. Trots att man har gjort tidningar i typ 20 år, så lär man sig alltid något nytt.



1 comentário


Joseph Brod
Joseph Brod
06 de fev.

Det är verkligen en utmaning för små redaktioner att hantera oväntade bortfall, särskilt i en bransch där deadlines styr allt. Ett alternativ kan vara att utveckla en mer flexibel arbetsmodell, där fler frilansare har möjlighet att hoppa in vid behov. Digitala plattformar kan också hjälpa till att effektivisera arbetsflöden, men det kräver förstås investeringar och planering. En annan intressant aspekt är hur olika branscher, även inom media, kan dra nytta av innovativa finansieringslösningar och alternativa inkomstkällor. För den som är intresserad av hur sådana system kan tillämpas i olika affärsmodeller finns mer information här: https://xn--utlndska-casino-sv-ntb.com/en/betting-without-swedish-license-with-trustly. Kanske kan även journalistiken hitta nya vägar att hantera sina ekonomiska och strukturella utmaningar?

Curtir
Meet The Team
IMG_2878.jpg

Bruno Lundgren

  • Grey LinkedIn Icon

VD, redaktör, skribent, idéer

070 348 75 20

b.lundgren@tidningsmakarna.se

magnus3.png

Magnus Ekberg

  • Grey LinkedIn Icon

 Creative director, projektledare, grafisk form, layout

070 874 49 67

m.ekberg@tidningsmakarna.se

IMG_2909.jpg

Petrus Iggström

  • Grey LinkedIn Icon

Art director, fotograf, regissör

072 230 36 15

 

p.iggstrom@tidningsmakarna.se

IMG_2934.jpg

Luca Pirro

  • Grey LinkedIn Icon

Redaktör, skribent, fotograf, ljud

070 238 05 05

 

l.pirro@tidningsmakarna.se

bottom of page